Konsumenträtt

Det är viktigt för oss att du som kund är nöjd och alltid får den hjälpen du behöver. Känner du dig felaktigt behandlad eller har synpunkter på vår hantering finns det olika sätt för dig att göra din röst hörd.

I första hand rekommenderar vi att du vänder dig till vår kundtjänst. Det är av stor vikt för oss att få kännedom om ditt ärende, så att vi kan arbeta för att hitta en lösning eller förbättra oss.

Har vi orsakat dig skada, exempelvis i samband med ett strömavbrott,  kan du anmäla detta genom att fylla i och skicka in en reklamationsanmälan (PDF).

Dina rättigheter regleras i Allmänna avtalsvillkoren och i Ellagen. De finns till för att hjälpa dig som enskild kund om du av någon anledning känner dig felaktigt bemött eller behandlad. Mer information om vilka rättigheter du har som konsument finner du i Ellagen, kapitel 11.

Oberoende användarrådgivning

Energi- och klimatrådgivning är ett samarbete mellan Energimyndigheten och Sveriges kommuner och ger en kostnadsfri, opartisk och lokalt anpassad service från din kommun. Här kan du ta reda på vem din kommunala energirådgivare är och få svar på frågor om bland annat uppvärmning, energikostnader och energieffektivisering. Rådgivningen är till för privatpersoner, små och medelstora företag, bostadsrättsföreningar, privata flerbostadshusägare samt föreningar.

I den flesta kommuner finns även kommunala konsumentvägledare som kan ge personligt stöd exempelvis genom att vid behov erbjuda fysiska möten, tolka avtal och mycket annat. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat. Du kan även hitta värdefull information hos Energimyndigheten som är ansvariga över helheten av tillförsel och användning av energi i samhället.

Oberoende insats för tvistlösning utanför domstol för konsument

Energimarknadsinspektionen (EI) är en tillsynsmyndighet som ser till att energimarknaden (el, naturgas och fjärrvärme) fungerar så bra som möjligt. Man granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i näten. Hit kan du vända dig om du vill pröva om till exempel anslutningsavgiften är skälig.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt gör en opartiskt prövning av konsumenttvister. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut.

Hemsida: arn.se
Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm

Marknadsdomstolen är en specialdomstol som handlägger mål som gäller frågor om marknadsföring skett på ett riktigt sätt. Vid andra typer av tvister kan du vända dig till allmänna domstolen.

Jämförelseverktyg

Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen.

Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.

Att byta elavtal eller elbolag är en enkel process och kräver oftast bara ett telefonsamtal. För att göra bytet så smidigt som möjligt bör du följa dessa tre steg:

  1. Kontrollera bindnings- och uppsägningstid för ditt befintliga elavtal
  2. Jämför priser och kontakta elleverantören som du vill byta till
  3. Säg upp avtalet med ditt nuvarande elhandelsföretag

Ett leverantörsbyte kan också hanteras via Fullmakt. En fullmakt är en rättshandling som ger någon annan (fullmaktshavaren) rätt att agera i ditt (fullmaktsgivarens) ställe. En fullmakt kan vara både skriftlig och muntlig. På Energimarknadsbyrån hittar du en komplett guide om hantering av leverantörsbyte via fullmakt.

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilket innebär att du har 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd. Här kan du hitta Konsumentverkets standardmall för information om ångerrätten.

Efterfrågeflexibilitet

Efterfrågeflexibilitet innebär att du som elkonsument anpassar din elanvändning baserat på belastningen på nätet och förändringar i elpriserna, vilket ska bidra till att både minska dina elkostnader och avlasta elsystemet. Det är en av flera åtgärder som kan hjälpa till med att uppnå en bättre balans mellan energiförsörjning och efterfrågan på energi. Mer information finner du på Energimarknadsinspektionenens hemsida. 

Jämförelse genomsnitt elanvändare

Enligt EU-förordning 2023:242 ska varje elleverantör tillhandhålla en jämförelse med andra elkunders elanvändning. Nedan visas den genomsnittliga årsförbrukningen för näringsidkare och konsumenter, baserat på alla anläggningar där Mellanskånes Kraft AB har varit elleverantör per den 27:e december 2024. Uppgifterna kan användas för att jämföra din beräknade årsförbrukning med förbrukningen hos både andra konsumenter och näringsidkare. Observera att vi som elhandlare inte har tillgång till information om andra kunders verksamhet eller boende, och kan därför inte specificera några detaljer avseende detta.

Kunder med personnummer hade en genomsnittlig årsförbrukning på 9 297 kWh

Kunder med organisationsnummer hade en genomsnittlig årsförbrukning på 32 993 kWh